søndag, april 05, 2009

Pinocchio kugler

Jeg (plus en snes andre) er helt vilde med dette Pinocchio tæppe fra Hay.




Det er lavet af uldkugler, hundredvis af dem. Det lille tæppe (90 cm dia.) koster præcis 1995 kr.
Til den seneste kreative lørdag, begyndte Mette og Silja at lave bordskånere ud fra samme ide. Rulle rulle filt stykker, lade dem tørre, og så sy kuglerne sammen. Jeg har ikke set det færdige resultat, men kan absolut forestille mig at det bliver godt.
Så nu er jeg med på filt bølgen og har bestilt en lille sending filt fra stof2000 - at det så lige blev 500 kr er ikke filtets skyld for det koster kun 7,50 kr. for 15. g. :)
Jeg har bestilt 1 nøgle af farverne, sort, grå, lys lilla, hvid og mørk lime. Nu må vi se om der er nok.
K ville gå i spåner hvis det blev et vildt farve mix, så holder mig til de farver vi allerede har i huset.
Glæder mig til at gå i gang.

13 kommentarer:

Mette Bertelsen sagde ...

Hahaha, fedt... så må vi holde en kugletrilningsworkshop igen :-) Så kan vi rigtig blive dygtige til at trille kugler!

Livet blandt stiletter og mursten sagde ...

Ja, det var det jeg tænkte :D
Jeg har bestilt det med posten igår vist nok, så det kommer (sammen med en masse andet) nok i løbet af ugen. Så vi kan måske finde ud af noget i april/maj...

Livet blandt stiletter og mursten sagde ...

Ja, det er 100% uld, så de kan godt tåle varme. Men jeg tror dog at jeg vil bruge dem til mindre varme ting, altså ikke kogende friute og ligende.
Jeg ved ikke helt hvordan de skal sættes fast, men regner med at man "bare" kan sy dem i midten. Måske med noget superlim som ekstra forstærkning.
Jeg kan prøve og lave en demonstration her på siden, når jeg engang går i gang.

Livet blandt stiletter og mursten sagde ...

Hov, Maria, af en eller anden årsag er jeg kommet til at slette din kommentar og kan ikke få det frem igen.
Men svaret på dine spørgsmål ser du jo lige over ;)

Silja sagde ...

Ja det bliver nok et af de store projekt at rulle/trille kugler til en passende størrelse til bordskåner. Selvom det er en hel del mindre ift Hay-tæppe, er der stadig mange kugler der skal bruges! Spændende med resultatet! Jeg er med på en eller flere kreativ-rulle dag! ;-)

Anonym sagde ...

Hey :)
Faldt lige over din hjemmeside da jeg i et desperat forsøg forsøger at finde de rigtige kugler til et tæppe .. Så ville lige høre om det er let nok at lave dem selv, eller om det er alt for tidskrævende ?

Mange hilsner Lotte

Livet blandt stiletter og mursten sagde ...

Hej Lotte
Jeg er faktisk slet ikke begyndt med at filte endnu, men umiddelbart ser det ikke så svært ud, selvfølgelig kræver det lidt øvelse og de første "kugler" bliver mislykket indtil man finder teknikken.
Der går nok ikke frygtelig lang tid før jeg sætter mig godt til rette i køkkenet ;)
Og opdaterer bestemt her på bloggen om det er hot eller not.

Anonym sagde ...

Hey

Fed blog du har kørende!
Hvordan gik det med jeres filtkugle projekt?
Blev det hot eller not? :)
Er meget nysgerrig!
Tak.

Hilsen
Line

Livet blandt stiletter og mursten sagde ...

Hej
Vi er slet ikke kommet videre siden sidst, men jeg har en aftale med min mormor som har gået til filtning, hun vil hjælpe mig når jeg får tid :)
Sååå, der sker forhåbentligt noget snart på det område :)

Sine Matzen sagde ...

Hej Stine.
vil bare høre om i er kommet i gang, med at filtekugler? jeg er slev gået i gang med det, og sys det bliver godt...

hilsen Sine

Livet blandt stiletter og mursten sagde ...

Hej Sine
Nej, eller jo, jeg lavede ca 10-15 kugler i sommers. Men det er ikke blevet til mere siden. Det er et projekt som er rimelig nedprioriteret da jeg elsker min symaskine højre ;)

Anonym sagde ...

hej prøv at google naturkram der kan du få det store pinoccio tæppe til 2000 og det lille til 1000

Anonym sagde ...

Hejsa
faldte lige over din side da jeg gerne vil lave sådan et tæppe. hvordan laver i de kugler og hvilkenslags filt/uld bruger i?
hilsen stinne