torsdag, december 09, 2010

DIY - lav en børnebluse ud af et andet stykke tøj

Jeg gør det tit, rigtig tit endda, klipper en bluse til Vigga ud af en (aflagt) voksen bluse eller en pige kjole, nu vil jeg vise hvordan I også kan gøre det. For det er vældig smart, jeg er vild med jersey bluser! Da hun var helt lille kunne jeg også få et par bukser ud af en bluse.

Jo større blusen/kjolen er jo bedre, jeg køber altid den største størrelse, for så har man mere stof at arbejde med. Og ja, jo større barnet bliver, jo mere begrænset bliver mulighederne, Vigga er (str. 86) liiige ved at være på grænsen til at være for stor til de fleste voksen bluser. Altså ment på den måde at det er lidt svært at arbejde med en allerede færdig syet bluse.

Men, hvoromalting er, er ovenstående en pigekjole købt i Føtex på tilbud til 40 kr (i Føtex på Nørrebro har de stadig mange tilbage ;)), det er vist en str. 7/8 år. Mønstret er super sødt.

Klip først delene fri fra sammensyninger, rib og kanter skal væk. Nogle gange kan man være heldig at der er en masse fold i tøjet, for så bliver stoffet større når man klipper syningerne væk.
Læg det ønskede mønster på delene, altså for og bag til for og bag, ærmerne på ærmer (medmindre purken er så lille at det hele kan lægges på fx een forside, der har jeg været ;))
Jeg har flere blusemodeller (ovenstående er alm. t-shirt model fra Meedom), det er ikke alle modeller man kan bruge til alle udklip, det afhænger at bredde, raglanærmer osv.

Klip delene ud og sy blusen sammen som beskrevet i mønsterbeskrivelsen.

Hvis der ikke lige er stof nok, så brug rib til kanterne eller ensfarvet jersey til at forlænge delene.
Pynt evt. med knapper :)

Jeg har faktisk lavet rigtig mange igennem tiden, også t-shirts ud af børne t-shirts jeg har købt til 5 kr på loppedmarkeder eller genbrugsbutikker.

Ingen kommentarer: